Gewicht is een issue

Naast de afmetingen van de camper, is ook het gewicht een issue. Het gewicht van de camper is belangrijk vanwege een aantal belangrijke wettelijke regels wat betreft rijbewijs en belading.

Rijbewijs

Met een B-rijbewijs mag je een camper rijden tot maximaal 3.500 kg. Dit gewicht is het gewicht zoals je je op de weg begeeft, dus in principe inclusief belading, personen, huisdieren en handbagage. Met een C1-rijbewijs mag u een camper rijden tot maximaal 7.500 kg. In beide gevallen is het maximum aantal zitplaatsen acht plus de bestuurder.

Wat zijn de voordelen van een B-rijbewijs?
  • Geen beperkte maximum snelheid
  • Iedereen met een B-rijbewijs mag er in rijden
  • Gunstiger toltarief (enkele uitzonderingen)
  • Geen automatisch tolkastje nodig
Wat zijn de nadelen van een B-rijbewijs?
  • Mag slechts tot max. 3.500kg (wettelijk) beladen worden

In wettelijke termen gaat het hier over de MWTM (Maximum Wettelijk Toegestane Massa). De MWTM bepaalt tot hoeverre de camper wettelijk beladen mag worden (afhankelijk van rijbewijs).

Het kan echter zijn dat de camper technisch zwaarder mag worden beladen dan vanwege het rijbewijs mag. De technische laadcapaciteit noemt men MTTM (Maximum Technisch Toegestane Massa). Deze MTTM is afhankelijke van het chassis van uw camper.

Ledig gewicht en rijklaar gewicht

Bij een nieuwe of origineel Nederlandse camper is het ledig gewicht op het kenteken het gewicht zonder gemonteerde opties/accessoires (luifels, fietsenrekken e.d.).

Het rijklaar gewicht of de ‘massa rijklaar’ is gewicht/ massa van het voertuig in bedrijfsklare (en onbeladen) toestand. Dit is inclusief koelvloeistof, smeermiddelen, brandstof (90% gevuld), reservewiel voor zover gemonteerd door de fabrikant, eventueel gereedschap en de bestuurder. Hierbij wordt het gewicht van de bestuurder op 75 kg gesteld.

Op het kenteken worden deze gewichten vermeld. Zie voor deze en andere informatie over het voertuig de gegevens van de RDW (Rijksdienst voor het wegverkeer. Hier bijvoorbeeld via de RDW Kentekencheck. Meestal staat op het kenteken dat het rijklaar gewicht 100 kg boven het leeggewicht ligt.

Le bij het gewicht en de belading óók op de verdeling van de lading over de assen. Voor de goede bestuurbaarheid is van belang dat 30% van de totale massa op de vooras moet rusten. Dus bij 3500 kg is dat 1050 kg, terwijl er dan voor de achteras 2450 overblijft.

Accessoires en belading

Wie een camper wil die inclusief complete belading (kleding, watertanks, tafels, stoelen, fietsen, proviand) en medepassagiers onder 3.500 kg, kan de volgende vuistregel hanteren: de camper in de basis-uitvoering (dus zonder luifel, schotel en andere extra’s) mag qua ledig gewicht niet heel veel meer dan 2.800 kg wegen. Dan nog zul je zorgvuldig moeten kiezen wat betreft verder opties en accessoires. Ook is het goed je bewust te zijn het gewicht dat je door belading van je camper toevoegt om onder 3.500 kg te blijven.

De boetes voor overbelading verschillen sterk per land. Op de hier via de link bereikbare Duitse website een goed overzicht van Reisemobil

Voor wat mij betreft uitstekende informatie over gewicht kunt je bijvoorbeeld op deze site terecht Camper Tools: Overbelading hoe zit dat?Hier kun je ook lezen op welke wettelijke gronden boetes voor overbelading kunnen worden opgelegd en voor welke verzekeringen geldt dat schade ten gevolge van overbelading niet wordt getolereerd. Verder zijn er handige tips om het gewicht van je belading te verminderen.

Een ander goed overzicht over dit onderwerp vond ik bij Linders kampeerauto’s, klik hier.

Wegen om te weten wat je camper weegt

Omdat het goed is je camper zowel een keer leeg, als een keer volgeladen te wegen, kun je terecht bij een van de weegbruggen van de RDW in Nederland. Helaas zijn die niet altijd om de hoek. De NKC geeft een overzicht in campercontact en daar vind je 18 weegbruggen. Hoe het wegen daar in zijn werk gaat, is hier beschreven bij NKC Op naar de weegbrug

Je kunt het ook zelf doen. De Duitse firma Reich heeft een Camper Weight Control in haar assortiment. Dat is een elektronische weegplaat voor bestelwagen, aanhanger, kampeerauto of caravan. Hiermee kun je zelf je camper wegen en eventueel de belading zodanig aanpassen dat het gewicht aan alle zijden gelijk verdeeld is. Je kunt waar je maar wilt, gemakkelijk enmet 3% nauwkeurigheid het totaalgewicht en de gewichtsverdeling voor/achter en links/rechts meten. De Camper Weight Control is getest door het Nederlands Meetinstituut. Er zijn twee varianten van 1000 KG en 1500 KG weegvermogen per wiel. Voor campers is de variant van 1500 kg nodig.

Instructie hoe de Reich weger te gebruiken voor een camper (Engels)

Terug naar boven
%d bloggers liken dit: